Life in a Day: social cinema van YouTube

Life in a Day is een historisch filmexperiment waarbij de wereldwijde gemeenschap van YouTube-gebruikers wordt opgeroepen om op 24 juli 2010 een moment uit hun leven van die dag op film vast te leggen. Het filmfragment kunnen ze vervolgens uploaden naar een speciale website.  YouTube werkt voor dit project samen met de twee wereldberoemde filmmakers Ridley Scott en Kevin Macdonald. Hiermee produceren ze de eerste, volledig door gebruikers samengestelde, op één dag geschoten, documentaire. De uiteindelijke Social Cinema-documentaire gaat in première op het Sundance Film Festival van 2011.

Life in a Day is een van de vele pogingen van YouTube om de grenzen van muziek, beeldende kunst en nu ook het medium film te verleggen. Het YouTube Symphony Orchestra en de recent aangekondigde YouTube Play-samenwerking met het Guggenheim-museum zijn voorbeelden van initiatieven die online video’s en traditionele kunst met elkaar verenigen. Met Life in a Day past YouTube deze doelstelling toe op het domein van de filmkunst. LG Electronics treedt op als sponsor van Life in a Day. Dit sponsorschap vormt een strategisch onderdeel van LG’s Life’s Good-campagne en is daarnaast bedoeld ter ondersteuning van hoogwaardige online content die door iedereen kan worden gedeeld en waarvan iedereen kan genieten.

De met een Academy Award bekroonde regisseur Kevin Macdonald (State of Play, Last King of Scotland, Touching the Void) neemt de regie van de documentaire voor zijn rekening. Hij zal de meest indrukwekkende filmfragmenten verwerken tot een avondvullende documentaire. Ridley Scott (Robin Hood, Gladiator, Black Hawk Down) vervult de rol van executive producer. De documentaire zal daarnaast door zijn productiebedrijf Scott Free Productions worden geproduceerd. YouTube-gebruikers wier filmfragmenten in de uiteindelijke documentaire worden opgenomen, zullen in de credits als mederegisseurs worden vermeld. Twintig deelnemers zullen speciaal voor de wereldpremière van de documentaire naar het Sundance Film Festival worden gevlogen.

Regisseur Kevin Macdonald: “Life in a Day is een soort tijdscapsule die toekomstige generaties zal laten zien hoe het leven er op 24 juli 2010 uitzag. Het is een uniek experiment op het gebied van sociale cinema. En ik zou me geen betere manier kunnen bedenken om tijdloze filmfragmenten te verzamelen dan een beroep te doen op ´s werelds grootste online videogemeenschap.”

“De afgelopen vijf jaar heeft YouTube een transformatie teweeggebracht in de manier waarop mensen content maken en gebruiken”, aldus Eric Schmidt, de CEO van Google, het moederbedrijf van YouTube. “Het doet ons een groot genoegen om onze gebruikersgemeenschap de kans te bieden om samen te werken met Kevin Macdonald en Ridley Scott. Daarnaast willen wij onze trouwe partner, het Sundance Institute, graag bedanken voor de steun die zij aan dit wereldwijde initiatief verlenen. Ik kan me geen betere locatie voor de première van Life in a Day voorstellen dan het Sundance Film Festival van 2011.”

“Een belangrijk onderdeel van onze missie is om overal ter wereld mensen te ondersteunen die een persoonlijk verhaal willen vertellen, en om gebruikers een platform voor experimenten en zelfexpressie te bieden”, aldus John Cooper, de directeur van het Sundance Film Festival. “Dit is een ideale manier om de YouTube-gemeenschap tot creativiteit aan te zetten en om het festivalpubliek iets nieuws en onverwachts te bieden.”

Scott Free werkt voor dit project samen met Rick Smolan, de maker van ‘A Day in the Life’, om camera’s beschikbaar te stellen aan mensen in afgelegen delen van de wereld. Op die manier wordt ervoor gezorgd dat de documentaire een zo grote groep mensen vertegenwoordigt en zoveel mogelijk mensen de kans krijgen om filmfragmenten bij te dragen. Voor meer informatie en het uploaden van videomateriaal op 24 juli 2010 kun je terecht op http://www.youtube.com/lifeinaday.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s