User-generated film via YouTube

Filmmakers Ridley Scott en Kevin Macdonald roepen gebruikers van YouTibe in de hele wereld op hen te helpen om de eerste user-generated documentaire te maken. Hiervoor roepen ze mensen op om 24 juli 2010 hun dag te filmen. De uiteindelijke documentaire krijgt de lengte van een speelfilm. ‘Life in a Day’ is een wereldwijd historisch filmexperiment waarbij de hulp van de wereld wordt ingeroepen om een moment uit het leven op zaterdag 24 juli 2010 te filmen en de beelden te uploaden naar een speciale website.

Oscarwinnaar en regisseur Kevin Macdonald (State of Play, Last King of Scotland, Touching the Void) neemt de regie op zich en brengt de meest fascinerende beelden samen in een documentaire met de lengte van een speelfilm. Uitvoerend producent van het project is Ridley Scott (Robin Hood, Gladiator, Black Hawk Down) en zijn bedrijf Scott Free Productions is verantwoordelijk voor de productie. Mensen van wie de producenten beelden in de film gebruiken, krijgen een vermelding als co-director op de aftiteling. Twintig mensen die een bijdrage hebben geleverd, mogen de wereldpremière van de film op het Sundance Film Festival 2011 bijwonen.

Life in a Day is een van de diverse initiatieven van YouTube om de grenzen van muziek, kunst en nu dan ook film te onderzoeken. Het YouTube Symphony Orchestra en de recent aangekondigde YouTube Play-samenwerking met het Guggenheim zijn voorbeelden van de convergentie tussen online video en traditionele kunstvormen. Life in a Day breidt deze experimenten uit naar de filmwereld. LG Electronics steunt Life in a Day als belangrijk onderdeel van de bestaande campagne Life’s Good. Het bedrijf voelt zich betrokken bij het creëren van online kwaliteitscontent die iedereen kan delen en waarvan iedereen kan genieten.

Regisseur Kevin Macdonald over het project: “Life in a Day is een tijdcapsule die toekomstige generaties laat zien hoe het was om op 24 juli 2010 te leven. Het is een uniek experiment op het gebied van maatschappijgericht filmen. En hoe kun je beter een onbeperkte hoeveelheid beelden verzamelen dan door de wereldgemeenschap erbij te betrekken?”

“Een wezenlijk onderdeel van onze missie is om mensen overal ter wereld hun verhaal te laten vertellen en als podium te fungeren voor expressie en experimenten”, aldus John Cooper, directeur van het Sundance Film Festival. “Dit is een fantastische manier om de YouTube-community te betrekken en tegelijkertijd festivalgangers iets nieuws en onverwachts te kunnen voorschotelen.”

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s