2012: “Met mijn hoofd op tv”

Het is oudejaarsdag 2011. Ik ben niet helemaal fit, het jaar is mij ongeveer een week te lang. Ik wilde de laatste dagen van het jaar nog van alles doen, maar kwam tot niks. ’s Middags komen twee vriendinnen langs met een fles champagne. Om 12 uur ’s middags proost ik op al voor de eerste keer op het nieuwe jaar. Een van de dames vraagt of ik mezelf nog wat doelen heb gesteld voor het nieuwe jaar. Ik aarzel even en roep: “Och, ik wil wel een keer met mijn hoofd op tv.” Ik weet maar amper wat ik zeg.

Enkele dagen later word ik ’s morgens wakker van een penetrante brandlucht. Op de achtergrond klinken sirenes. Een blik op Twitter maakt mij precies duidelijk wat er aan de hand is: voetbalstadion De Goffert (praktisch mijn achterburen) staat in brand. Dan gaat mijn telefoon. Henri van Veen, bevriend journalist en werkzaam voor Omroep Gelderland, belt en vraagt of ik al ter plaatse ben. Ik snap zijn bedoelingen en haast me naar de stadion, waar ik als een van de eersten arriveer. Ik schiet wat plaatjes met mijn iPhone en zie een half uur later op Twitter dat verschillende nieuwsdiensten om toestemming vragen de foto’s te gebruiken. Kort daarna sta ik Matthijs Holtrop te woord voor Omroep Gelderland. Later die dag hoor ik mijn uitspraken ook nog terug tijdens het Radio 1 journaal. Zo kan het gebeuren dat ik vijf dagen na mijn argeloze opmerkingen over op tv komen, mijn debuut maak en wel meteen in het ochtendbulletin van het NOS Journaal. Althans, mijn foto van een brandende Goffert. De NOS meldt keurig de bron: “Fotografie: @RaymondJanssen.”

Screen Shot 2012-12-20 at 4.45.53 PM

In 2012 ben ik met enige regelmaat te horen op BNR Nieuwsradio. Zodra er ontwikkelingen zijn rondom Twitter, Facebook of LinkedIn mag ik mijn mening geven of in discussie gaan met andere betrokkenen. Als er een onderzoek verschijnt over het twittergedrag van wereldleiders, vertel ik in de uitzending wat mijn mening is over de twitteractiviteiten van onze premier. BNR vat het op zijn website heel bondig samen in de kop: ‘Rutte snapt niks van Twitter‘. Het levert een enorme lading retweets op, zeker nadat de website Twittermania kort daarna nogmaals kopt: “Raymond Janssen: Rutte snapt Twitter niet‘.

Screen Shot 2012-12-20 at 4.49.00 PM

Ook Omroep Gelderland belt af en toe om mijn mening. Als de gemeente Zutphen een kritische burger die zijn onvrede uit op Twitter dringend verzoekt daar mee op te houden, is dat een mogelijkheid voor mij om iets te vertellen over de mogelijkheden van sociale media voor lokale overheden.

De grootste media-aandacht moest dan nog komen. Het is een donderdag eind mei als ik, samen met mijn collega Samuel, de actie Red Een Kaas bedenk. Het is de tijd van de aardbevingen in Noord-Italië en de beschadigde Parmigiano Reggiano en wij besluiten om een website en een Facebookpagina te maken om het lot van de getroffen kaasboeren onder de aandacht van ons netwerk te brengen. Welke omvang de actie zou krijgen, was ons op dat moment nog volkomen onduidelijk. Zelf gingen we uit van wat vrienden en bekenden die bij ons voor 25 euro een stuk kaas zouden bestellen. Een man of honderd, gokten we. Dat bleek wat onderschat. Op dag twee van onze actie spraken we al met het Algemeen Dagblad en met Omroep Gelderland. Dat resulteerde in een klein artikel op de voorpagina van het AD op zaterdag. Naar aanleiding daarvan belde de redactie van het Radio 2-programma Cappuccino. In de studio in Hilversum vertelden we voor het eerst over onze actie. Met – hoorde ik later – opvallend weinig antwoorden. Voor ons was het verloop van de actie Red Een Kaas ook nog één groot vraagteken.

nos

De media-aandacht die toen volgde, kende zijn weerga niet. In aanloop naar onze reis naar Italië spraken we vaak met Omroep Gelderland, die bijna dagelijks even met ons belde of er nog nieuws was. Een van de hoogtepunten was toch wel de reportage die Italië-correspondent Andrea Vreede samen met cameraman Angelo van Schaik voor het NOS Journaal maakte van ons bezoek aan een van de getroffen kaasboeren. Of het item dat Hart van Nederland maakte tijdens de Landgoedfair waar we een dag voor aanvang een heus persmoment organiseerden. De belangstelling van de pers was zo groot, dat het handig was om alle journalisten, fotografen en cameraploegen gezamenlijk te ontvangen. De dag voor de fair, als de vrachtwagen met de kaas op het Landgoed in Beesd arriveert, heeft een beetje de sfeer van de intocht van Sinterklaas, zegt ik breeduit lachend op Omroep Gelderland. De meest gestelde vraag die ochtend is: “Hoe laat komt-ie”, verwijzend naar de grote vrachtwagen met 33 pallets Parmigiano Reggiano.

omroepgld

Even later is het zover: terwijl er Olympische sporters met gouden plakken uit Londen terugkeren, staan Samuel en ik voor een batterij aan fotograferende en filmende journalisten. Er waren Olympiërs die minder persaandacht hadden dan wij met een stuk kaas in onze hand. En dan moet het de fair nog beginnen.

Uiteindelijk komt de actie in alle landelijke dagbladen en in talloze regionale kranten. Ook verschillende radioprogramma’s maken regelmatig melding van de actie. Samuel staat Frits Spits, Ron Brandsteder en Leonie Sazias te woord, ik praat de mannen van Evers Staat Op op Radio 538 en laat me zelfs hardhandig interviewen door de Echte Jannen, in de nacht van zondag op maandag. Ook verschillende vakbladen en special interest magazines besteden aandacht aan onze actie.

carilien

2012 jaar was het jaar van de media, dus. Terwijl ik als journalist gewend ben om zelf de vragen te stellen, moet ik in 2012 vooral veel vragen beantwoorden. Of ik in 2013 wederom een keer mijn moeder zal bellen om te zeggen dat ze naar het journaal moet kijken omdat haar zoon erop is, waag ik te betwijfelen. Maar ja… Mijn opmerking op oudejaarsdag tegen mijn bezoek was ook amper serieus te nemen.

ray_samuel

2 Reacties op “2012: “Met mijn hoofd op tv”

  1. Dat was een heftig maar mooi jaar voor jou en de jouwen en o.a. door de ‘Red een Kaas” actie ook voor mij en vele anderen ! Ik zou zeggen: laat er nog maar minstens één zo’n mooi jaartje langskomen! Daarna zien we wel weer!

Geef een reactie

